Onze 1e BIO-audit

Een BIOwijnwinkel kan uiteraard niet zonder een officieel BIO-certificaat… of wel soms ?
Wel, het hangt er van af, als je alleen aan particulieren verkoopt en alles zelf doet (opslag, transport, …) dan kan het ook zonder. Maar zegt u zelf, je wil als winkel tegenwoordig wel een ‘totaal-concept’ brengen, en daar horen een degelijke webshop en snelle levering bij. Dat kan je niet altijd en alleen zelf verzorgen.

Dus hebben we beslist om onze BIOwijnwinkel ook te gaan certificeren en tegelijk er ook voor te zorgen dat we als ‘verdeler’ kunnen werken om ook te kunnen leveren aan andere bedrijven, winkels en evt. horeca.

Om dit BIO-certificaat te bemachtigen moet je eerst een certificeringsbedrijf kiezen, zo zijn er 3 door de Vlaamse overheid aangeduid. Die verdelen de markt onder hun drieën, gebaseerd op tarieven die ze met de bio-sector zijn overeen gekomen ?!
De volgende stap is … een officiële BIO-melding maken, een contract ondertekenen en … betalen ! Ja, je moet eerst betalen vooraleer men naar je toe komt om je te gaan certificeren. Dit kost per jaar zo’n 980 euro + BTW, hola-pola, daar moet je toch wel wat flessen voor verkopen….

BE-BIO-01

Dat certificeren is vooral veel administratie … je moet voor elke BIO-leverancier een certificaat kunnen aantonen, elke levering moet je officieel controleren (is er een certificaat, is er een bio-logo op je product, staat de certificeringsinstellling (via een code) er bij vermeld, staat op de facturen dat het om BIO-producten gaat, …
Op je eigen facturen en afrekeningen moet voor elk product ook ‘BIO’ vermeld worden en ergens het nummer van de certificeringsorganisatie. Heb je producten die nog niet volledig BIO zijn, maar al wel ‘in conversie’ , dan moet je dat ook zo vermelden.

“Daar moet je toch wel wat flessen voor verkopen….”

Afgelopen week hadden we dus onze Certificerings-audit, en die is gelukkig goed afgelopen, we hadden er zelfs wat te veel werk voor geleverd. We hadden nl. ook een volledig reinigingsplan met dito registratie en ongedierte-bestrijdingsplan (ook met dito registratie) opgesteld, maar aangezien we enkel voorverpakte producten hebben, was dit niet strikt noodzakelijk. We kregen 2 opmerkingen: eentje omdat we de producten ‘in conversie naar bio’ niet vermeld hadden (we hadden die als niet-bio benoemd) en eentje omdat we in onze Sumup-afrekeningsapp nog niet overal BIO hadden vermeld, maar eigenlijk was dit een soort ‘catch 22’ want als je geen certificaat hebt mag je eigenlijk BIO nog niet echt vermelden, maar om het certificaat te krijgen moet dit eigenlijk al wel kunnen aantonen.

Ondertussen is alles aangepast en hebben we de bevestiging dat men nu het certificaat gaat aanmaken !

We zijn dus in volle verwachting om binnenkort weer een mooi papiertje te kunnen tonen.

Groetjes, Filip & Eef

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Even geduld...